Oktatás 2024. 09. 10.

A svájci Nukleáris Kutatások Európai Központjában jártak a Selyések

Svájcban jártunk, részecskegyorsítót láttunk

A komáromi Selye János Gimnázium fizika iránt érdeklődő diákjainak egy 45 fős csoportja Svájcban járt tanulmányúton, hogy a fizikai kutatás legmodernebb ágaival ismerkedhessen meg. Diákjaink az ott szerzett tapasztalataikat írják le az alábbi élménybeszámolóban.

2024. augusztus 20-án lehetőségünk nyílt arra, hogy elutazzunk Európa egyik legszebb országába, Svájcba. Egy éjszakai, hosszú, ám vidám utazást követően megálltunk Lausanne városában, ahol iskolánk volt diákja, Édes Lili fogadott minket, aki doktorandusz hallgatóként dolgozik itt. Egy rövid előadás után ő vezette körbe a csoportunkat az EPFL (École Polytechnique Fédérale de Lausanne) egyetem csodálatos épületeiben, ahol megtekinthettük a kísérleti fúziós reaktort. A reaktorban úgy próbálnak meg energiát előállítani, ahogy a csillagokban is működik, mégpedig atommagok egyesítésével. Ez tiszta, környezetkímélő energia lenne. A látogatás során úgy éreztük, hogy egy kicsit mi is a jövő évek technológiájának részesei lehetünk.

Utunkat folytatva megérkeztünk a Genfi-tó partján fekvő szállásunkra. Másnap reggel kipihenve néztünk szét Genf belvárosában. Városnézésünk első látványossága egy kreatív módon virágokból készített díszóra volt, amely a svájci órakészítésnek állít emléket. Véleményünk szerint Genf városának legszebb építménye a Szent Péter-katedrális, melynek belső tere lélegzetelállító látványt nyújt. Érdekes megjegyezni, hogy ebben a templomban prédikált Kálvin János református lelkész is, akinek a székét minden látogató megcsodálhatja.

Délután a kirándulásunk fő helyszínére, a CERN-be (Nukleáris Kutatások Európai Központja) utaztunk, ez mindnyájunk számára egy életre szóló élmény volt. A barátságos idegenvezetőknek köszönhetően, akik szintén itt dolgozó doktori hallgatók voltak, bepillantást nyertünk a legmodernebb kutatásokba. Az antirészecskegyár káprázatos volt. Itt olyan, ún. antianyagot állítanak elő, amely a világegyetem keletkezésekor létezett. Lenyűgöző látni, hogy emberek kemény munkája milyen nagy felfedezésekhez vezethet. A fizikusokról elnevezett utcák halmaza óriási komplexumot hoz létre a két ország határán (Svájc és Franciaország). Szerintünk a Mont Blanc látványa kiváló hátteret nyújt a fizikusoknak a kreatív munkához.

CERN-i látogatásunk másnapján minket is munkára fogtak. Egy workshopon vehettünk részt, ahol a ,,ködkamra” kísérletet saját magunk végezhettük el, és a tudományos kutatást utánozva hipotéziseket alkottunk, és próbáltuk megmagyarázni a látott jelenséget. Részesei lehettünk a CERN-ben látható interaktív kiállításnak is, ahol a világegyetem korai szakaszáról, a részecskegyorsítókról és a kvantumfizika jelenségeiről láthattunk nagyon érdekes dolgokat.

A szállásunkat elhagyva buszra szállva megcéloztuk Svájc fővárosát, Bernt. Az Einstein Múzeum kiállításán betekintést nyertünk a tudós életébe és munkásságába. Hazaindulásunk előtt még Bern belvárosát is megcsodálhattuk. Nagyon hálásak vagyunk fizika szakos tanárainknak, Hevesi Anikó és Kustyán Marianna tanárnőknek, hogy ennyi élménnyel gazdagodhattunk.